הגיבור האמיתי של השבוע

הגיבור האמיתי של השבוע
מפעם לפעם, בין הקראת שמות הנופלים שהותרו לפירסום, והמעבר האגבי לכתבינו בצפון שעומדים נואשים בשולי החורבות של הצפון הנטוש, מתגלגלת לפתע פצצה. לא – זה לא דובר צה"ל המשמים שאמר משהו חדש או האיום התקופתי של בני גנץ. זה דבר אחר לגמרי: המדובר בשתי כתבות מפוארות של רביב דרוקר השבוע בערוץ 13 על שרת התחבורה מירי רגב ואנשי לשכתה ומעילתם באמון הציבור.
לרגע הפסקנו את הדיון חסר התוחלת על שחרור החטופים, ובמקומו קיבלנו קלוז אפ של המלחמה הבאה.
זה סיפור שלא היה מגיע לאוויר העולם אלמלא איש צעיר אחד יונתן יהוסף שמו, סרן במילואים, מי שהיה ראש המטה המקצועי של מירי רגב במשרד התחבורה, שחזר משירות מילואים ארוך והבין שבפעם הזאת הוא אולי חזר בחיים אבל אם הוא רוצה למנוע את המלחמה הבאה הוא חייב להעביר לציבור את פרטי המודיעין שאסף. אם הוא לא יפתח את הפה ויספר על השחיתות, משוא הפנים, הפוליטיזציה והשקרים בלשכת השרה הוא מוותר מראש על עתידו ועתיד כולנו. הוא הבין שהלשכה הזאת היא חלון הצצה גדול מספיק לריקבון בשירות הציבורי בכללותו, והוא התקשר לדרוקר ודיבר. עם מסמכים, מראי מקום והקלטות.
יונתן יהוסף הוא הגיבור הגדול של הסיפור הזה. הוא ששם את נפשו בכפו בידיעה שאחרי שהוא ידבר הוא יתקשה מאד להשיג עבודה. דרוקר אולי יקבל את פרס העיתונאי המצטיין אבל יונתן יהוסף הוא גיבור אזרחי של ממש שהסתכן לטובת החברה הישראלית כולה. לא פחות.
והסיפור השני שנחשף הוא הדיבורים על כך שחילופי השלטון הם לכאורה מעבר לפינה, בטח אחרי מלחמה כזאת ואוזלת ידה הנוראה של הממשלה. אז זהו – הערכות האלה מוקדמות מדי. מן הכתבות למדנו שוב שעשרות אלפי משפחות תלויות בהמשך השלטון הנוכחי בדיוק בגלל הדברים שנחשפו: הם יתנו את הקולות ובתמורה יקבלו פרנסה וכוח. שום צדקנות ואידיאולוגיה לא תוכל להכריע צורך אמיתי כזה. ב 1977 הציבור החליף את השלטון הקודם משום שרצה פתיחות, שיתוף של כל חלקי החברה, ידיים נקיות, חרדת קודש בטיפול בצרכי הציבור ולהעניש את הממשלה על מחדל יום הכיפורים. כל אלה נעלמו לחלוטין בשנים האחרונות, ובמקומם קמה שותפות לדבר עבירה שפרוסה ממסדרונות המל"ל ועד לפתחי הנמל, מהשגת מקום אשפוז ועד להקמת אי תנועה. המאפיה הזאת היא הכוח השולט, ואולי בגלל ההכרה הזאת זה מצב הרוח הלאומי ירד השבוע לשפל חדש.
קשה לייצר שירי תקווה מרפש התמלילים של אנשי הלישכה, ואם לא יקומו עוד יהונתן יוספים ולידם חברי כנסת שיודעים ושותקים, גם המלחמה הבאה אבודה.
בתמונה: יונתן יהוסף בראיון בתוכנית "המקור". צילום מסך מערוץ 13