שוברים את הכלים

מפעם לפעם זה קורה.
אנחנו יושבים באולם הקולנוע הגדול של החיים, וצופים בפרק 283 (המספר שרירותי לגמרי) בסידרה, פרק שחוזר במדויק על כל מה שקרה בפרקים הקודמים. והנה, לפתע, הסרט נקרע, ואם לא נקרע, (שהרי אנחנו בעידן הווידיאו), הוא לפחות נעצר, התמונה קופאת על המסך ורחש של תדהמה ואי נוחות עובר בקהל. מישהו מדליק פנס וקולות נרגנים עולים מירכתי האולם – מה זה?! הלו?! סדרן!! הסרט תקוע! תעשו משהו! כולם במתח. איך זה ייגמר? כמו תמיד? או שאולי הפעם, כמו ב "שושנת קהיר הסגולה" הסרט הגאוני והנוגע ללב של וודי אלן מ 1985, הגיבורים ייצאו מהמסך ויתאחדו עם אהוביהם היושבים באולם, והסרט הזה ייעצר לעד.
השבוע כמעט שהיה רגע שכזה. מטוסינו המדוייקים והמצוינים תפסו שלוש ג'יהדניקים עם הפיג'מות במיטות וחיסלו אותם עם האישה והילדים. הקהל הגיב בהתפעלות, פרשנינו ניתחו, מהנדסי התודעה לקחו דגימות גם מהצופים הנרגשים כדי לדעת איך ייראו הסקרים ביום שישי. אלא שאז הסרט נתקע. לפי התסריט הרגיל, מיד אחרי שידנו הארוכה משיגה אותם, מתחילה הסצינה הידועה של הרקטות שממריאות אל על בעזה וטילי כיפת הברזל שרודפים אחריהם בסחרור זריז שמצייר השמים את ניצחונם הקרוב. אבל בשעה שבולם חיכו לראות את זה קורה – לא קרה כלום. הסרט נתקע. עברו שעתיים, חמש, הבוקר עלה – וכלום. השדרים המותשים שהבטיחו שזה יקרה במשמרת שלהם גורשו מהמסך כדי לפנות מקום לתקוות טריות. לרגע עלתה מין תקווה משונה: אולי בכל אופן הגיבורים החליטו לעצור את הסרט ולצאת מהמסך, לשלוח את הצופים הביתה ולשאת בזרועותיהם את אהובותיהם בדרך להגשמת חלומות אבודים. זהו, אנחנו לא משתתפים יותר בסרט הנורא הזה שמביא רק חורבן והרס. אתם יכולים לקרוא לזה כניעה או שלום, איבוד עשתונות או סוף העולם, אבל מהיום מתחיל סרט חדש.
ככל שהבוקר התרחב אל הצהריים התחזק הרושם שאולי זה באמת קורה. הגיבורים מסתפקים בכך שבן גביר מרוצה ונתניהו מאושר למרות שחסרה לו תמונת הניצחון. הסידרה הארוכה והמייאשת הזאת מושלכת לפח ומתחיל סרט חדש עם גיבורים חדשים כאלה שמוכנים לשנות את העלילה ולא לחזור ולמלמל את אותם משפטים נבובים.
אלא שאז, כמו בסרט ההוא, המפיקים העצבניים הצליחו להחזיר את הגיבורים לתפקידיהם הישנים, הרקטות הוצאו אחר כבוד מהמחסנים ובשמים החל המחול הידוע עם הכיפה מהברזל, כתבינו בשדרות ואיתן באולפן, עד שלקראת סוף הפרק שוב הודיעו על הפסקת אש. ככה זה תמיד, הקהל עבר לראות את הישרדות או לחפש משפחה מושלמת עד שיתחיל פרק חדש, זהה לגמרי, עם או בלי מצעד הדגלים בשבוע הבא.
בתמונה: מתוך "שושנת קהיר הסגולה" הרגע שבו השחקן יוצר מהסרט כדי להתאחד עם אהובתו בקהל.