דגים בים המלח

מפעם לפעם ובעיקר כשזעזוע איום ומתוזמר היטב פוקד את שידורינו הבלתי פוסקים, ובשעות השיא נשיאינו וראשינו מוזעקים לתפאורה הצוננת של "המלחמה ההיא" כדי לנסות ולעצור את המלחמה שמתנהלת עכשיו, אני מתחקה לאן בחסות העשן הסמיך הולך יושב ראש ועדת הכספים משה גפני. כך אני יכול להבין טוב יותר לאן פנינו מועדות. מה היה ב"מלחמה ההיא" אני יודע, הייתי שם. במלחמה הנוכחית זה הרבה יותר מסובך. כך שאם גפני אומר שלא תהיה רפורמה משפטית כדאי להקשיב, כשם שהיה כדאי להקשיב למה שקרה למחרת היום הקדוש והנורא שחולל לכאורה ליד המזרקה בכיכר, דווקא בוועדת הכספים של הכנסת של היושב ראש גפני.

וכפי שקורה יותר מאשר מפעם לפעם, המדורים הכלכליים הם שסיפקו השבוע את התשובה. באותן שעות שהנשיא הזהיר, סער רתח, גנץ נזף, וכהנא גילגל עיניים, וועדת הכספים דנה בהקצאה של כמעט 22 מיליון שקלים כדי לתמוך בארגונים שמטפלים בדחיית שירות צבאי של תלמידים חרדים, בשיבוצם בצבא ובתיאום בין הישיבות לשלטונות הצבא. למה הדבר דומה? להקצאת 20 מיליון שקלים לעמותות המתאמות את הדייג בים המלח. כאן בוודאי תאמרו – הרי אין דגים בים המלח. נכון, אז מה? וגיוס יש? ממשלת ישראל הפסיקה לגייס חרדים בחודש יוני לפחות עד נובמבר שאז צפוי הדיון על מתווה גיוס חדש. אז אם אין גיוס למה להקצות כסף נוסף למימון תהליך ההשתמטות כבר עכשיו? התרגיל נראה פשוט: במפת הכוחות העכשווית קשה לראות הסכמה כללית לשינו חוק הגיוס. זאת מעמסה בלתי אפשרית על המערכת הפוליטית וגם על הכלכלה. לכן – הרבה יותר זול ונוח לממן הקמת לשכות "אין גיוס", בחסות המדינה, שבה כל בן שמונה עשרה שלא מתחשק לו ללכת לצבא יוכל להתייצב שם ובתום תהליך קצר יקבל את צו האין גיוס שמבטיח לו שלא להשתתף באחיותיה של המלחמה ההיא. חילי טרופר והנשיא הרצוג יברכו על הפשרה שמונעת קרע בעם.

 

בוועדת הכספים אישרו השבוע גם שמונים מיליון שקלים לתמיכה בתלמידי ישיבה שבאים מחוץ לארץ ללמוד כאן במשך שנה. וזאת בניגוד לחוות הדעת של אגף התקציבים באוצר. אחרי כל הביזה הזאת יש סיכוי שגפני יתנגד למהפיכה המשפטית? אין סיכוי. הוא את שלו קיבל, משבר חוק הגיוס לא יהיה כי עכשיו יש לנו "אין גיוס" רשמי וחוקי, והדרך פתוחה בפני לוין ורוטמן להמשיך במלאכת המהפיכה. ועוד מסקנה: לפעמים שווה להתחיל לקרוא את העיתון במדור הכלכלי ולא במדורי הספורט. שם האבוקות נסתרות מן העין, והמשחק נמשך במלוא עוזו בחסות החשיכה.

ושמחת בחגך והיית אך שמח.

התמונה: כרזת פרסום של משרד התיירות באחד באפריל 2021 על דיג בים המלח.  דחקות ממשלתיות. צלם לא ידוע.