בסוף מתרגלים להכל

מפעם לפעם אני חושב שבסוף מתרגלים להכל. זה לא גילוי מי יודע מה, אנשים מתרגלים לחום, לקור, לרעש, לטרור. מתרגלים וממשיכים.

(דודו טסה אפילו הוציא פעם אלבום מצוין בשם הזה, עם שורת המחץ: עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה. משם התמונה. לא מצאתי את שם הצלם. אשמח לתקן)

מכל מקום –

תראו כמה מהר התרגלנו לקום בבוקר ולשמוע כמה אנשים נרצחו בלילה שחלף. התרגלנו עד כדי כך שהתרגלנו גם לעשות הפרדה בהתרגלות: כמה ערבים נרצחו? לזה כבר התרגלנו, לא סיפור. אלה משוגעים שלא מפסיקים לירות. ככה הרגילו אותנו לחשוב. אין שם משטרה. גם לזה התרגלנו. אחר כך יש המכוניות שמתפוצצות בשכונות טובות של יהודים. התרגלנו כבר שמכוניות של אנשים שמוכרים למשטרה מתפוצצות. העיקר שלא נהרגים חפים מפשע. לפעמים זה קורה אבל גם לזה התרגלנו. ויש את הבעל שרצח את אשתו, עם הילדים או בלי שזה כבר סיבה לדיון במהדורה של חמש למרות שכבר די התרגלנו. בדיוק כשם שהתרגלנו לשתיקה הרועמת של איתמר בן גביר. תראו כמה מהר התרגלנו לומר – איתמר בן גביר השר לביטחון לאומי. תאמרו שוב ושוב עד שתתרגלו. כמו שתתרגלו לזה שהוא מתפטר או לא מתפטר, צועק,

התרגלנו.

התרגלנו לפקקים המטורפים באיזור תל אביב, התרגלנו לדיווחי התנועה שאין להם שום משמעות, התרגלנו שאומרים שהמחירים לא יעלו והם עולים. התרגלנו לזה שפתאום ראש הממשלה מדבר באמצע המהדורה על משהו, והתרגלנו כבר שרק הוא מדבר, לשאול אנחנו לא יכולים אשז אנחנו לא באמת מקשיבים. התרגלנו.

התרגלנו לדבר על האנשים ולא על המהות, וכמו שהתרגלנו לזה ששתי חברות כנסת פותחות ג'ורה אחת על השנייה. על פחות מזה בעולם שמחוץ לכנסת יורים או לפחות שמים מטען. גם לזה נתרגל. כמו שהתרגלנו לזה שהבג"צ זה משהו שמוציא את הפוליטיקאים מהכלים וזה טוב אבל התרגלנו גם לזה שעוד מעט יחסלו אותו כי לכל דבר צריך להתרגל. לאט לאט או בבת אחת.

התרגלנו לדיווחים של מבקר המדינה. התרגלנו לעליה, לירידה, לבקשיש, לשוחד. התרגלנו להיות סוג א' או סוג ב' כי מישהו לא מפסיק לומר לנו שאנחנו סוג א' או סוג ב'. התרגלנו שיורים על הישובים הסמוכים לעזה, כי כל עוד עזה שם הסכסוך לא נגמר. כתבינו מדווחים, השרים מתכנסים, המטוסים ממריאים, המצרים מתערבים, ושוב שקט לכמה ימים. מתרגלים.

התרגלנו גם לומר רפורמה במקום הפיכה שלטונית כשם שהתרגלנו שבכל מוצאי שבת אנשים שלא מוכנים להתרגל יוצאים לרחובות וצועקים שהם לא מוכנים להתרגל. התרגלנו לזה, לתנועה הבלתי מתעייפת של אנשים, שבוע שמונה עשר שהם מנופפים בדגלים, בעוד יומיים יהיה סקר מנדטים, גם לזה מתרגלים. מה שלא יקרה אנחנו מתרגלים. הנה – באוקראינה יש מלחמה יותר משנה: הם לא התרגלו? התרגלו. היום אנחנו דמוקרטיה ומחר היום דיקטטורה, מה כבר קרה? מתרגלים.

הצילום: עטיפת האלבום של דודו טסה. מה שם הצלם?