בדרך לאביתר בנאי

מפעם לפעם סיפור קטן ולא חשוב מוביל כמו במקרה לסיפור אחר שמחייה בך את התחושה שאולי מתחת לפני השטח מתחוללים שינויים שאפילו ההסתה ערב הבחירות לא יכולה להרעיל.
וכפי שקורה מפעם לפעם החדשות הטובות מגיעות כמעט במקרה.
בפתח הספרייה הלאומית בגבעת רם בירושלים היתה אמש הופעה של אביתר בנאי. אי אפשר להחמיץ הופעה כזאת של אביתר, תחת כיפת השמים באוויר הקריר של ערב אוגוסט בירושלים. החברים מתל אביב באו מוקדם כדי לשאוף אוויר וללעוס משהו, וכך צעדנו לאור השקיעה לקמפוס הישן של האוניברסיטה העברית שבגבעת רם, אחת מהפנינים הנסתרות של ירושלים: מרחבי דשאים, בנייה לא אלימה, מראה וריחות שמעוררים געגועים לשנות השישים והשבעים.
והנה, בכניסה לקמפוס – התרחשות: עשרות צעירות וצעירים יצאו נרגשים מבניין וייז, בסיומו של איזה טקס שנערך שם. כשהתקרבנו גילינו שכולם מדברים ערבית, וכולם היו לבושים בגדי חג. מתברר שבמקום נערך טקס סיום השנה של התוכנית 'אלבשאיר' (البشائر) שפירושה "בשורות טובות". התוכנית מיועדת לתלמידי תיכון מצטיינים ממזרח ירושלים והיא נפתחה ב 2019 עם 80 תלמידים שלוקטו מכל בתי הספר בעיר. תוך שנתיים התוכנית שילשה את מספר התלמידים שלומדים בה כל השנה, יום אחד בשבוע בקמפוס בגבעת רם. התוכנית משלבת לימודי עברית, מנהיגות ומדעים, ולצידה יש תוכנית נוספת שבמסגרתה 400 קבוצות של תלמידים ממזרח העיר מגיעות לאוניברסיטה ללימוד מתוגבר בכימיה וביולוגיה. תוכנית אלבשאיר מצפה שהבוגרים ישתלבו באופן מיטבי באקדמיה הישראלית כחלק משילובם בעולם התעסוקה. התוכנית ממומנת על ידי ממשלת ישראל, העירייה, קרן ירושלים והאוניברסיטה העברית. הבוקר בדקתי עם חבר מצור באהר מה ההשפעה של התוכנית והוא סיפר שזה הלהיט בקרב תלמידי התיכון במזרח העיר. גם בתו למדה שם בשנה שעברה: המגמה היתה שתשתלב בלימודי הכימיה אבל בשנה הבאה היא תתחיל לימודי עבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית.
הבוגרים הנרגשים הסכימו להצטלם, כולל תמרה קוואסמה, שמקור משפחתה בחברון. (משפחה אוהדת חמאס ידועה, שפאהד, ראש המשפחה, היה ראש העיר חברון. הוא גורש ללבנון ב 1980 ונרצח בעמאן ב-1984), היום הנכדה (כנראה) נושאת בגאווה את תעודת הסיום של "כוונות טובות".
גם ההופעה של אביתר בנאי היתה פנטסטית, מרגשת ומאתגרת אבל זה כבר סיפור אחר.
עוד פרטים על התוכנית ניתן למצוא ב https://diversity.huji.ac.il/…/%D7%90%D7%9C%D7%91%D7%A9…