כי אין צד שני

מפעם לפעם, ובעיקר בשבוע של שממת סוף הקיץ ושרידי מתיקותו על חוף הים בתל אביב או ביוון, פולחת את האוויר אמת חדשה, ברק מסנוור שמותיר את כולם פעורי פה, וזה בלי קשר להשתייכות פוליטית כלשהי.

וכפי שקורה יותר מאשר מפעם לפעם, מי שעומדת מאחורי הרגע הזה היא שרת המשפטים הגברת איילת שקד. באמירה אחת שלה היא השמיטה את הקרקע מתחת לקו האידיאולוגי של ראש הממשלה והוא אהבו אותי כי אין נפלא ממני. במלך לא פוגעים, את המלכה לא מדיחים, גם אם מעל ראשו מרחפים חשדות חמורים ביותר. עזבו אותי מאידיאולוגיה, מתפיסת עולם – האידיאולוגיה זה אני, גם אם יש צורך לגהץ את העובדות ולהחליק את החוקים. שרת המשפטים, במשפט קצר, כמעט בן גוריוני, עשתה ללעג את הקמפיין הזה: "הציונות אינה צריכה להמשיך", כך אמרה, "וגם לא תמשיך, לכופף את ראשה בפני מערכת זכויות פרט המפורשת באופן אוניברסלי". לא החקירות, לא ראש הממשלה, לא התבכיינות על התקשורת, אלא מאה ושמונה סימנים בלבד שהופכים לאמירה אידיאולוגית דרמטית ומעצבת והחזרת הדיון הציבורי למקום שבו הוא צריך להיות. על פי תפיסתה של העומדת בראש מערכת המשפט, ישראל נפרדת בימים אלה מהאתוס שהנחה את שני הזרמים המרכזיים של הציונות – תנועת החירות לגלגוליה, ומפא"י לדורותיה, שהסכימו על רוחה של מגילת העצמאות, גולת הכותרת של המעשה הציוני. מה שהנחה את בן גוריון שהוביל, ואת  מנחם בגין כראש המתנגדים לבן גוריון, היה שמדינת ישראל, בנפשה ובמעשיה, תושתת על רוח נביאי ישראל ותכיר בזכויות אדם, כל אדם, ללא הבדלי דת גזע מין ולאום. שרת המשפטים לא מזכירה את מדינת ישראל. היא מדברת על הציונות, ו"ציוני" על פי התפיסה הרווחת אצלה ואצל חבריה זה אחד שתומך בסיפוח מלא של יהודה ושומרון, גם אם שימור אופיה היהודי של המדינה כרוך בפגיעה בזכויות הקניין, בזכויות אדם ובזכויות לתנועה, חינוך, הגנה משפטית של תושבי המקום הערבים ואפליה מובנית על בסיס לאומי ואתני. בקיצור – חוק ההסדרה וחוק הלאום הנוכחי יחוקקו גם אם בג"צ חושב שזה לא חוקי. בית המשפט העליון ייאלץ לכוף עצמה בפני הקו הזה. זאת מדינת ישראל החדשה.

מפעם לפעם, ובעיקר אחרי נאומים שכאלה אני מצפה לתגובה נחרצת של הצד השני, אולי נאום עוקר הרים של מר אבי גבאי סטייל בגין, אולי הופעה טלוויזיונית שוצפת של יאיר לפיד והנה – שקט גדול. פשוט אין צד שני. בעוד ראש הממשלה המשיך בנהי על התקשורת, קמה במחנה שלו עצמו מנהיגה וניסחה בבהירות את העתיד וכנראה גם את ההווה של מדינת ישראל. הדממה מסביב מאשרת שהגברת שקד תהיה זאת שתוביל את ישראל לעידן החדש הזה. שום הרמת כוסית חגיגית לא תסתיר את זה.

שבת שלום.

‏יום שישי 1 בספטמבר 2017