תכלה שנה ומחלותיה

מפעם לפעם – והנה חלפה עוד שנה. זה כנראה עניין של גיל: כשאתה אומר "חלפה שנה" סימן שאתה צעיר מאד, השנים ארוכות, וכל שנה היא חלק גדול מחייך והעתיד רחוק, ואילו כשאתה מבוגר וזכית ומנית שנים רבות, זאת עוד שנה, שמצטרפת לכל השנים שכבר מנית מתש"ט ועד לתשע"ט, זאת העין שמסגירה את מניינן.

חלפה שנה ואנחנו מרוצים מאד, 89% מתוכנו, ולמרות שאנחנו מרוצים, ופרים ורבים, ונוסעים ומתחתנים ומתגרשים, אנחנו עדיין נושאים כמה מחלות שאנחנו לא רוצים לדעת שלקינו בהן, מחלות שנקראות על שם בעלי החיים שבכלל לא ידעו שהם כאלה. כך התוודענו השנה לעכְבֶּרֶת שהניסה ישראלים תמימים רבים בחזרה אל בתיהם אחרי שחלמו שהירדן הוא הקולורדו או הדנייפר או הנילוס, ובסוף מה שיקבלו היה עכברת. מי ייתן ותכלה. ותפילה נישאת שבאותה הזדמנות תכלה הַקַָרְנֶפֶת שרבים לקו בה מבלי שהם יודעים על כך, משום שמזמן לא עמדו מול הראי ושאלו את עצמם מה אתה חושב בעצם? ותכלה אחותה הקטנה השָפֶנֶת, שבה לוקים אלה שיודעים את התשובה אך חוששים לומר אותה. ותכלה הַחַשֶּפֶת, שנקראת על שם החשופית – אותו זחל חסר קונכייה המגיר ריר, ובהעדר הקונכייה הוא חשוף להתייבשות ומעיכה. בימינו אלה הַחַשֶּפֶת כבר פשטה בכל, דרך הגוגל והפייסבוק, מִרְשָם התושבים החשוף, חשבונות הבנקים, המעקב הטלפוני, הסנאפצ'ט, ואתה מסתכל סביב ורואה שכל הילדים כבר התרגלו לחַשֶּפֶת, חוץ מאלה שלא, והם מתאבדים פתאום, או יוצאים מדעתם, כי בהעדר הקונכיה לא כולם יכולים לשרוד בשיימינג שנקראת בעברית בַּיֶּשת או בִּיּוּש על פי האקדמיה, אבל הרופאים והחולים עדיין קוראים לה שיימינג. ועכשיו כשנגיף הַחַשֶּפֶת השתלט על הכל, מתחיל הוויכוח אם היו אלה החַבָרות שהמציאו את החיידק, או הממשלות שהפיצו אותו, חיסונים כבר לא יעזרו, מה גם שבעידן החשפת קמה תנועה המתנגד לכל חיסון, וכך חוזרות גם השעלת והחזרת, שחשבנו שנפטרנו מהן. תכלה שנת הַבַּרְבֶּרֶת, על שם הברבור ארוך הצוואר שלא סותם את הפה ומשמיע כל הזמן גרגורים וצווחות, קולות משק כנפיים והוא בא בצבעי לבן ואפור, עם מקור עז וכתם נאה על מצחו. תכלה הַתַּמְנֶנֶת, שעם כניסתו לבית הסוהר של נוחי דנקנר מיד אחרי החגים דומה שאזהרת האו"ם מפני המגפה תרד לB- אחרי ששנים הַתַּמְנֶנֶת אכלה הכל ולאחרים לא נשאר.

תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה, מים שיזרמו בנחלים, תבונה ואורך רוח שינחו את ההולכים בראש, בריאות לגוף ולנפש, ויבואו ימים טובים.

שבת שלום ושנה טובה ומבורכת.