ניצחון קטן בצור באהר

כבר מזמן לא עדכנתי אתכם על המתרחש בצור באהר, הכפר השכן. היום היתה לי שמחה קטנה, אמיתית, ואני רוצה לספר עליה כאן:
זה התחיל לפני ארבע שנים בערך. חברי חסן אבו-עסלה לקח אותי לבניין שנקרא "בית המונטדא" (רחוב אל מדינה אלמונאוורה 118 מול קופת חולים כללית וכיכר השאהיד) שם פגשתי את השייח' פוואקה שהוא ראש ועדות הצדקה של הכפר, שהתאכסנו בבניין השייך לווקף, בקומה העליונה. ועדות הצדקה האלה אוספות כסף מתושבי הכפר שיש להם, ומצדקה בחוץ לארץ (מדינות המפרץ, מרוקו, ערב הסעודית, ירדן) לצורכי חינוך וסעד.
כבר אז הבנתי שוועדות הצדקה הם שם אחר ל "מינהלת עצמאית" עם קשרים לכל העולם ואשתו. העניין הוא שעיקר מעיינם – חינוך. ישראל ויתרה על החינוך במזרח ירושלים – תושבי צור באהר לא.
להיפך.
מכל מקום, עוד ב- 2007 המשטרה החליטה לסגור את המשרדים בטענה שהם משמשים ארגון טרור. אחרי 4 שנים השב"כ הבין שזה קשקוש ופתח, אבל ב- 2014 שוב החליטו שהחמאסניקים האלה פועלים מהמשרד הזה ושוב סגרו (כלומר ריתכו את הדלתות) שוב בצו מפכ״ל.
אנשים טובים שהתבוננו בפעילות המוגבלת שלי בכפר הציעו עזרה, ואחד מהם עו"ד חגי שמואלי מנהל משרד עורכי הדין יגאל ארנון, ואוהב ירושלים, והוא לקח על עצמו לשחרר את הבניין. היו עררים והתייעצויות ואז הסתמן שאולי אפשר לפתוח, אבל בדיוק אז התחילה אינתיפאדת היחידים שהגפרור שלה היה מתוצרת צור באהר (ארבעה נערים שזרקו אבנים על מכוניתו של אלכסנדר לבלוביץ' ז"ל שנסע לתלפיות מזרח ורצחו אותו) והסגירה נשארה על כנה.
בשנה שעברה היה תיקון חקיקה. הפקודה המנדטורית למניעת טרור, הוחלפה בחוק חדש המגביל צווי סגירה כאלה לשנה אחת, שאחריה אפשר להאריך בכל שנה לשנה נוספת רק באישור בית משפט. המפכ״ל הגיש בקשת הארכה, וחגי שמואלי צעד עם אנשי וועדות הצדקה לבית המשפט.
עד מהרה השופטת הבינה שהנכס נסגר כבר פעמיים 4 שנים כל פעם, בגלל שהוא משמש לכאורה לפעילות טרור, אבל לאורך כל השנים האלה איש מאנשי וועדות הצדקה לא נחקר מעולם על פעילות כזאת. השופטת רמזה למשטרה ולשב"כ שזה לא רציני. עו"ד שמואלי העלה מחדש הצעה לאפשר לעמותה להשכיר את הנכס לעמותה בשם 'עידן השלום' המפעילה גני ילדים בצור באהר. דרך אגב, וזה די מדהים כשלעצמו – הדיון בבית המשפט נערך כשמצד אחד זקני וועדת הצדקה, באמצע השופטת, וממול נציגי השב״כ מחופשים ומוסתרים מאחורי פרגוד ענק, כמו בסרטים.
זאת מין עונה כזאת, הווילונות השחורים.
ממה שאני מבין המשטרה לא בדיוק השתכנעה אבל לבסוף נחתם הסכם פשרה שקיבל תוקף של פסק דין. הנכס נפתח היום (הביאו דיסק לחתוך את הריתוכים) והבניין (הנאה כשלעצמו) ישמש מעתה גן ילדים גדול וועדות הצדקה ייהנו משכר הדירה.
סוף דבר: עו"ד נחוש ומקצועי, שפעל בהתנדבות גמורה, עם שכל, קסם אישי והבנה לנפש האדם, הצליח לסדר היום גן ילדים חדש לכפר של השכנים. צא ולמד – גם יחידים יכולים לעשות שינוי. והלוואי שהמקום יישאר פתוח והתבונה תשוב לכל הצדדים.
גם אלינו.
ותודה גדולה מאד לחגי. אתם צריכים לשמוע אנשים בכפר מדברים עליו. הוא שגריר של ישראל יפה ונבונה, שלא מרים ידיים.