למה נדחתה העברת השגרירות האמריקנית לירושלים?

מפעם לפעם אתה נשאר בסוף השבוע עם שאלות שמציקות לך במהלך כל השבת, וגולשות כעננה לשבוע הבא. השבוע השאלה מכוונת לנשיא טראמפ: "סוף סוף הִכַּרְתָ בזה שירושלים היא בירת ישראל" צייצתי לו, "למה בהזדמנות שברירית זאת לא העברת לשם גם את השגרירות"?

לפני שעה הוא צייץ בתשובה: "רציתי, אבל ביבי לא הסכים".

"מה זה?" צייצתי בחזרה.

חמש דקות אחר כך הוא מתקשר אלי ואומר:  "כשהחלטתי להעביר את השגרירות לירושלים, הופיע אצלי השגריר שלנו שגר על חוף הים בהרצליה, ואמר לי שבחיים הוא לא עובר. שאלתי – למה? הרי זה מה שרצית? והוא ענה: כן, אבל לא האמנתי שתסכים. "שאני אעבור לחור הזה ובנט ושקד יישארו בתל אביב וברעננה?!"? הוא יילל, "בחיים לא. אני לא הולך להיתקע בירושלים לבד עם מיליון חרדים וערבים, וכל השרים של ממשלת ישראל עצמה ימשיכו לחגוג בתל אביב במסיבות דאנס ובים. אין מצב.

"ואתה נכנעת לו"?

"נראה לך? התקשרתי לביבי והסברתי לו את עיקרון ההדדיות: "אנחנו מוכנים לעבור", אמרתי לו, "ובלבד שכל הממשלה שלך, עם השרים, המשפחה הילדים כל המשרד והעוזרים – עוברים גם הם".

נשמע הגיוני", אמרתי לו, "ומה הייתה התשובה?"

"אחרי עשרים וארבע שעות מתקשר אלי ביבי בבהלה ואומר: מיסטר פרזידנט, (ככה הוא קורא לי גם בשיחות פרטיות), "זה לא יילך". "מה לא יילך"? אני שואל, והוא לוחש לי בטלפון: בנט בחיים לא יעזוב את רעננה, ושרת המשפטים שלי, איילת שקד אומרת שהיא כרגע עברה לדירה חדשה בלב תל אביב והיא תעבור לירושלים ישר לרחוב בלפור. אתה מבין מה הם מבשלים לי? "

"ביבי היה ממש בדמעות". "בוא נשאיר את זה באוויר", אומר לי הממזר. אני לא יכול לייצר עוד משבר ממשלתי כרגע. הממשלה תתפרק לי על הרקע הזה. הם לא מוכנים לעזוב את תל אביב ואני לא מאשים אותם. לי יש את קיסריה אבל הם תקועים".

"ואתה הסכמת"?!

"למה לא? אני איש עסקים. זה WIN-WIN. גם הרגענו את הסעודים והמלך, וגם מנענו משבר ממשלתי, גם לא העברנו את השגרירות, והשגריר שלנו בעננים. כשמדובר בעיסקאות אני מלך".

איחלתי לנשיא שבת שלום אנד הפי חנוכה, הפי כריסטמס, ואפילו Happy New Year   אבל הוא כבר ירד מהקו. לפחות נכנסתי לשבת עם שאלה אחת פחות.

שבת שלום.

‏יום שישי 8 דצמבר 2017

Photo: REUTERS/Jonathan Ernst