חמש דקות מהכותל

מפעם לפעם' גם לי מתחשק לפרוץ לַשִּידור ממש לפני החדשות, ברקע תישמע מוסיקת מצעדים, חצוצרות ותוף, ואני אומר:  שלום, כאן אליעזר יערי, אל תשאלו איזה דברים נהדרים אני עושה בחיים כדי לגרום לכם לאהוב אותי. אני מוסיף עוד כמה מלים וחותם – תמיד לשירותכם, חמש דקות מהכותל. אני לא עושה את זה, כי לא הרדיו שלי, ואני מחויב לכללים הנהוגים בו, וחשוב מכך – אין לי הכסף כדי לקנות את זמן השידור. הכיסים התפוחים של המדינה לא עומדים לרשותי.

וזה בעצם ההבדל הגדול ביני ובין הקולות הבאים: שלום – אני השר אופיר אקוניס, שר המדע. מה מדע? אני ואיינשטיין אחוקים, מאדאם קירי היא בת עיר של הוריי. אני אעשה מכם מועמדים לנובל. ומה אני רוצה בסך הכל? שתצביעו בשבילי. שלום אני שר התחבורה ישראל כ"ץ, אני הולך לסדר לכם רכבת תחתית אישית מהבית למשרד, ורחפות מיוחדות שייקחו אתכם בכל ערב מעל הפקקים למסעדה ביפו. איך אני הא? אני שרת התרבות והספורט מירי רגב, אני הולכת לסגור את כל הסינמטקים, את התיאטראות, את הקולנוע והכל למענכם אהובים יקרים שלי, אחיות ואחים, תצביעו בשבילי, שרת החוץ הבאה שלכם. שלום – כאן משה כחלון שר האוצר הנהדר שלכם. כולם אומרים, ובצדק. ראיתם מה קרה למחירי הדירות? ביבי עשה את זה? זה אני, משֶׁה כחלון, השר ששומר על האוצר שלכם. שלום אני נפתלי בנט, 'נפתול' כמו שקוראים לי בבית הספר. אני אוריד לכם שוב את התורה מסיני, כי עוד שנה, לכל היותר שנתיים, אני הולך להחליף את משֶׁה, ואצלי כל דיבְּרה תהיה דיבְּרה. לא כמו היום. שלום אני שר הביטחון אביגדור ליברמן. אתם יכולים לקרוא לי איווט. ראיתם איזה שקט שורר בגבולותינו? זה לא סתם ביטחון, זה שלום וביטחון. תשאלו את פוטין. שלום זאת פאינה קירשנבאום, לא יודעת איך התגלגלתי לתשדיר הזה. קיבלתי עשרים מיליון לחלק לעמותות ובדרך לקחתי עשרים אחוז לכיס שלי במזומן או ככרטיסים במחלקה ראשונה, אז תגידו לי – מה ההבדל בין מה שאני עשיתי ובין התשדירים האלה?

וכך זה קורה יום יום ומתעצם במיוחד אחרי שהיועץ המשפטי לממשלה הכשיר את התופעה. מה שהחל כתשדיר טרחני של טרנר על המוזיאון חמש דקות מבאר שבע היה לסופה שלטונית חסרת מעצורים. גם מקצוע העיתונות חוסל כך סופית: אין יותר שאלות, יש רק תשובות עם סימני קריאה מהדהדים. ראש הממשלה בפייסבוק ובטוויטר, השרים מקבלים תקציב לתשדירים ומודעות, והמרוץ ביניהם מתנהל במלוא עוזו. הבעלים של אמצעי התקשורת לא נלחמים בתופעה כי זאת הכנסה מובטחת – וכך המעגל נסגר. מה זה עושה לדמוקרטיה הישראלית, ולסיכוי להיבחר אם אתה לא ממילא בפנים, אין מה להכביר מלים.