השגריות האמריקנית עוברת לירושלים

מפעם לפעם, מגיע לשכונה שלנו בירושלים שכן חדש במקום כל אלה שעזבו: משאית גדולה משליכה על המדרכה חיים שלמים שנולדו ב IKEA כולל המקרר, מיטות הילדים, המנורה סלונית, מסך 48 אינץ', ואחרי שהמשאית נעלמת נשארים מאחור שכנים חדשים שמגששים דרכם בהיסוס בצינה הירושלמית.
השבוע מגיע אלינו שכן חדש, אחד שצבעו לכבודו את כל מעברי החצייה, ואבני השפה בכל השכונה נראות כאילו בעל בית חרושת של לאק החליט לגמור עליהן את המלאי. כל הלילה צבעו את אבני השפה באדום לבן והשכונה נראית כמו רקדנית בטן זקנה שהתאפרה ומחכה לאהוב בלתי מושג, שדווקא לקראת הסוף החליט להגיע.
ברוך הבא לתלפיות, מיסטר אמבסדור, ראית איזה שלטים הכנו לכבודך? Trump make Israel great, והמון דגלים משורשרים עם דגלי ישראל כמו בסוכה ענקית שעצי הברוש שלנו הם לה סכך. ההבדל בינך לבין האחרים שיבואו לכאן בשבוע הבא כדי לחגוג איתך, הוא שאתה נשאר כי זאת העבודה שלך, בעוד שהמירי רגבים, הכ"ץ-ים, הכחלונים, הבנטים והשקדים יעופו מכאן בשנייה שהטקס יסתיים. מה הם?! פסיכים?! נישאר רק אתה ואנחנו, וזעקות המואזינים מעשרות המסגדים ממזרח, זה ערב חג, מיסטר פרידמן, והרמדאן מתחיל. שמח אצלנו. אתה יכול להתנחם באוויר ההרים שאמור להיות צלול כיין אבל לא בתקופה הזאת, בריח האורנים וכמובן בצלצול הפעמונים. אנחנו חזקים מאד בפעמונים, למרות שבאיזור שלנו זה בעיקר המסגדים. מכל הסוגים והאנרגיות.
כשתצא בפעם הראשונה עם הכלב לרחוב שלנו נקבל אותך בשמחה, נלמד אותך מתי ה 'אוטובוס קו שבע' מגיע ומי הם הנהגים, ובאיזו משלוש המכולות קונים, ומתי לצאת מהבית אם אתה לא רוצה להיתקע בדרך חברון. יחד נשב בגינה ליד בית הכנסת אבל אתה תהיה קצר רוח ותשאל:
"מה זה הכפר הערבי הגדול הזה מול החלון שלי?!! לא כפר אחד – ארבעה!
ואנחנו נאמר – אלה צור באהר, ואום טובא, אום ליסון וג'בל מוכבר, אלה השכנים שלך, אדוני השגריר אלה השכנים. התרגלת לקום בבוקר ולראות את הים מחלון חדר השינה? כאן אתה תראה מאה אלף ערבים, כולם תושבי ישראל, אבל אף אחד לא אזרח. ואתה תאמר- אתם השתגעתם?! אמרו לי שאני שגריר בבירת מדינת ישראל שהיא ביתו הלאומי של העם היהודי, ואנחנו נאמר, לא לפני שנראה לך איפה גרו ש"י עגנון ואליעזר בן יהודה מחייה השפה, שבירת ישראל היום היא פחות או יותר עיר דו-לאומית, ארבעים ושניים אחוז מתושביה הם פלסטינים שאינם אזרחי ישראל, ואתה תאמר – באופן בלתי דיפלומטי בעליל, Washington, we have a problem זה מה שירושלים באמת? עיר דו לאומית?! ומה עם הלאום השני? איפה הבירה שלו? ואנחנו נצחק ונאמר לך – מיסטר אמבסדור, למה לך להשבית את השמחה, אצלנו ברחוב אתה יכול לדבר כי כולנו רואים ויודעים, אבל ככה? לפני כולם? כשתשב בדד מול המדבר תחשוב על משהו, כאן הרימו ידיים, כולם מרמים את עצמם ועושים רעש, אתה תרגיע אותם. חכה עוד שבועיים תראה איזה ירח עולה מהמדבר באמצע החודש, בוא קצת לרמת רחל, לאחרונה פתחו שם עוד בריכת שחיה, ובלילה אתה יכול לקפוץ נראה יחד NBA ונחכה לעיתון של מחר. יהיה פאן.
11.5.18