גלי צה"ל: כל הזמן?

מפעם לפעם, ודווקא בשבוע שבו מדינה שלמה מחליפה כוחות בין הנופש ביוון לטיולי החגים, התקדרו לפתע השמים בענני סערה רחוקים של מלחמה, הצבא ערך תרגיל גדול בצפון ואף תקף בליבה של סוריה. הכתבים הצבאיים, שזופים ורעננים, טאטאו מן האולפן את גיא פלג וברוך קרא, הביטו בנו במבט מקפיא, ובבריטון העמוק שלהם השיבו אותנו למציאות המזרח תיכונית הבוגדנית. למען האמת כבר בראשית השבוע היה ברור שזה הולך להיות שבוע ביטחוני, כשהתפרסמה הידיעה מלשכת שר הביטחון על כך שהוא הורה לגלי צה"ל לא להשמיע או לראיין עוד בתחנה הצבאית אומנים שסירבו לשרת בצה"ל. מן הסתם ההוראה נועדה להדק את השורות בתחנה הצבאית, כדי שתהיה ערוכה לאתגרי העתיד.

וכפי שקורה יותר מאשר מפעם לפעם הוראות הדרג המדיני מציבות בפני הדרג הצבאי אתגרים קשים ביותר: ראשית – מערכת כוח האדם בצה"ל צריכה לספק לגלי צה"ל רשימות מסודרות של סרבנים. השאלה כמובן היא כיצד להגדיר את הסרבנים הללו – האם זה מי שהצהיר שלא מתחשק לו לשרת בצבא כי סתם לא בא לו, או ששוחרר על רקע אי התאמה מבוימת היטב, או מי שהגדיר עצמו כסרבן מצפון. האם ישנן רשימות שכאלה במערכת הביטחון? יש להניח שלא, ולכן צריך להקים כוח משימה שיחטט בתיקים שנים לאחור, האם האמיני יום יבוא של יפה ירקוני לגיטימי או לא? היא אהבה חיילים אבל שנאה מלחמות. האם זה חל גם על מי שכבר הלך לעולמו? האם אי ההשמעה תחול על סירוב חילוני בלבד או גם על מצפון דתי?

וזה לא הסוף: האם ייתכן שתהיה אפליה לרעה של אלה העומדים בקידמת המיקרופון לעומת המוני הסרבנים מקרב כותבי המלים והלחן? הרי לא ייתכן שאותם אנשים ירעילו את נשמותיהם של  חיילי צה"ל, וזה בדיוק מה ששר הביטחון מבקש למנוע. ומה בקשר לנגנים? האם הם ימשיכו לקבל למלוגים מאקו"ם למרות שסירבו לשרת? כדי למנוע איפה ואיפה צריך להרחיב את כוח המשימה באגף כוח אדם ולנתח כל שיר וכל מערכון  – כותבים, נגנים, מפיקים, ולהפיץ לכלל הציבור רשימות מנועי השמעה כדי שאנשים יוכלו לערער ולהגיש מסמכים, שהרי מטה לחמם של אלפי אנשים תלוי בכך ואנחנו מדינה דמוקרטית וכל עוד הבג"צ קיים צריך לעבוד באופן שקוף.

רק אז, כשהוראות הדרג המדיני יבוצעו במלואן, נוכל להתפנות לשאלה האם ייתכן שיום הקרב הבא בצפון הולך להיות עם חיל האוויר הרוסי וכנגד מערך הטילים שלו? האם העורף הישראלי יותקף? האם השבוע הזה היה אות הפתיחה למלחמה מתגלגלת שלנו? שאלות כבדות וקשות שרק ניקיון מהיר של גלי צה"ל יוכל לפתור.

שבת שלום.

‏יום שישי 08 ספטמבר 2017